Jak przeprowadzić konkurs na FB?

Po pierwsze – Czy warto robić konkursy?

Konkursy potrafią złamać monotonny schemat dodawania tych samych postów na Facebooku. Potrafią zbudować zaangażowanie, pozwalają wejść w interakcję z widzami i można dotrzeć do dużej grupy ludzi, niskim kosztem. Wymagają jednak większego zaangażowania i mogę okazać się PR-ową klapą, jeżeli zostaną nie odpowiednio przeprowadzone. Z mojej perspektywy uważam, że warto. Ważne, żeby wiedzieć, po co stworzyć taki konkurs, jak skutecznie go przeprowadzić i jak uniknąć problemów prawnych, które mogą się przytrafić.

Zaczynamy od celu

Niezależnie od tego, jaki chcesz przeznaczyć budżet na nasz konkurs, to najpierw zastanów się nad tym dla kogo i po co ma być przeprowadzony ten konkurs?

    • Chcesz zwiększyć sprzedaż produktu/usługi?
    • Może chcesz wypuścić nowy produkt i potrzebujesz rozgłosu?
    • Czy chcesz pozyskać leady do Twojego newslettera? 
    • Dowiedzieć się więcej o swoim produkcie?
    • A może chcesz zwiększyć zaangażowanie wśród obecnych fanów?

Celi oczywiście może być więcej, ale chyba wyłapałem te najpopularniejsze. Niezależnie od tego, jaką drogą obierzesz, to jestem zdania, że warto raz na jakiś czas zaskoczyć swoich fanów. Takie działania dodają „coś więcej” do Twojego fanpage’a i przełamują standardowy schemat dodawania postów. Jeżeli zatem chcesz uzyskać większą aktywność, to dobrze przeprowadzony konkurs, zawsze dostarczy Ci wiele interakcji.

Zasady konkursu

Zasady są po to, żeby je łamać. No niby tak…, ale nie do końca w przypadku Facebooka 🙂 Na platformie Zuckerberbga jest przynajmniej kilka ważnych zasad, które warto mieć w głowie podczas tworzenia konkursu. Poniżej wyszczególniłem najważniejsze kwestie, ale polecam najbardziej skupić się nad stworzeniem odpowiedniego regulaminu.

    1. Warunkiem uczestnictwa nie może być polubienie, oznaczenie znajomego czy udostępnienie postu konkursowego. Może to dziwić, szczególnie że nadal takie praktyki są powszechne. I to nawet wśród większych marek! Jednak radzę lepiej nie ryzykować. Raz nałożony ban od Facebooka może przynieść długofalowe konsekwencje.
    2. Jak konkurs, no to oczywiście musi być utworzony regulamin.
    3. W regulaminie należy dodać zwrotkę, że Facebook nie bierze odpowiedzialności za przeprowadzony konkurs i że akcja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis. Więcej o tym znajdziecie w Regulaminie Facebook (punkt 3).
    4. Oprócz tego dołącz jeszcze do regulaminu informację:
      • kto jest organizatorem konkursu
      • czas trwania (data rozpoczęcia i zakończenia)
      • warunki uczestnictwa, w tym wymagania techniczne
      • nagrody i reklamacje
      • warunki odbioru nagrody i co się stanie, jeżeli się jej nie odbierze w określonym czasie
      • polityka prywatności i RODO
    5. W przypadku loterii należy spełnić kilka czynników jak złożenie wniosku do Izby Celnej czy wnieść opłatę za udzielenie zezwolenia 10% wartości puli nagród brutto. Generalnie nie polecam. Pamiętaj, żeby również nie korzystać ze słowa „loteria”!

Przeprowadzenie konkursu

Kiedy już wiesz, czego nie możesz zrobić i co możesz, to zastanów się nad metodami przeprowadzenia konkursu.

Najłatwiejszą i najpopularniejszą obecnie formą jest zostawienie komentarza pod postem. Jest to bardzo łatwe do zweryfikowania, nie trzeba zbierać żadnych prac konkursowych, a na dodatek liczba uczestników będzie największa. Przynajmniej w zdecydowanej większości przypadków.

Drugim pomysłem może być przesłanie zdjęć konkursowych. Mogą to być zdjęcia potraw, wykonanych pracy, wspólny wypad ze znajomymi/rodziną, czy zdjęcie produktu na tle np. charakterystycznego miejsca. 

Są też inne formy konkursu, które na dzień dzisiejszy są nadal ryzykowne. Posty, w których zachęcamy do pozostawienia video. Wiąże się to z ryzykiem wysłania bardzo małej liczby nagrań. Nie każdy chce przecież udostępniać twarz, a co dopiero nagrać się kilka razy (mała szansa, że pierwsza wersja będzie przez nas zaakceptowana). Oprócz tego najlepiej stworzyć platformę na naszej stronie internetowej, w której będziemy mieli możliwość wysłania materiału. To niezwykle ryzykowna forma przeprowadzenia konkursu i raczej warto ją pozostawić większym markom lub firmom, które mogą sobie pozwolić na pokaźną liczbę nagród.

Nagrody

Określ budżet dla całej kampanii konkursowej. Same nagrody wcale nie muszą dużo kosztować i łączna pula nagród może wynieść łącznie kilkaset złotych. Prawdopodobnie najtańsza opcja to możliwość wygrania produktów lub usług, które sami mamy w ofercie. Dla producenta przypraw będzie to komplet przypraw, dla producenta AGD będą to np. blendery, a np. dla salonu SPA voucher na masaż.

Możesz jednak nie podążać utartymi schematami i zaszaleć z nagrodą główną. Niektóre firmy oferują nagrody, których nie dostaniesz u konkurencji np.:

    • Voucher na jedną pizzę dziennie przez cały rok
    • Meble zaprojektowane specjalnie przez Ciebie
    • Kolacja z influencerem

Pamiętaj, że im więcej nagród oferujesz, tym większa szansa na udział większej liczby fanów. Z drugiej strony, może to się przyczynić do większych problemów komunikacyjnych czy logistycznych. Wyobraź sobie wysyłkę 100 kubków z Twoim logo do 100 konkursowiczów. Konsekwencją tego jest kontakt z każdą osobą, prośba o dane kontaktowe, następnie bezpieczne spakowanie wszystkiego i wysyłka. Mając na uwadze tak dużą liczbę osób, na pewno zdarzy się kilka osób, które się nie odezwą lub zrobią to po czasie. Możliwe również, że kubek się uszkodzi w transporcie albo kurier nie dojedzie na czas…

Dlatego warto się zastanowić nad optymalnym rozwiązaniem. Ja często lubię stosować poniższy podział:

    • Nagroda główna I – jedna osoba
    • Nagrody dla miejsc II-III – dwie osoby
    • Nagrody dodatkowe – zależnie od budżetu dla miejsc IV-X lub IV-XX
    • Nagroda specjalna/pocieszenia – jedna osoba

Nagroda specjalna/pocieszenia – zawsze możesz przyznać dodatkową nagrodę specjalną dla osób, które wyróżniły się w jakiś sposób – nieszablonowe podejście, najwięcej humoru włożonego w zdjęcie czy pracę konkursową. Nie wspominaj o tej nagrodzie, ale zrób to dodatkowo podczas ogłaszania listy zwycięzców. 

Dotarcie do potencjalnych konkursowiczów

Pora zastanowić się na dłużej nad naszą grupą docelową. Na szczęście duża część użytkowników lubi brać udział w konkursach na Facebooku, ze względu na dużą szansę wygranej. Podczas promocji warto jednak się zastanowić czy nie warto wykluczyć osoby, które już nie odwiedzają regularnie naszego fanpage’a albo strony internetowej. Jeżeli nie wykluczyć, to może zmienić komunikat? Możemy również znaleźć grupę odbiorców, którzy regularnie biorą udział w konkursach, ale czy na pewno chcemy dotrzeć do osób, które „wejdą i wyjdą”?

Skupmy się jednak na metodach dotarcia i naszych “narzędziach” do rozprzestrzenienia konkursu. Zaczynamy od naszej strony internetowej. Warto na naszej stronie głównej dodać banerek czy wyróżniający się przycisk podczas trwania akcji. Na podstronie konkursowej podpinamy niezbędne grafiki, treść, regulamin oraz oczywiście link do postu konkursowego na Facebooku. Do akcji niech wkroczą inne nasze „działka” marketingowe jak newsletter czy nasze pozostałe kanały Social Media jak np. Instagram czy Pinterest. Kiedy będziesz już pewien jak wykorzystać swoje zasoby, to spisz wszystko w swoim harmonogramie, zaplanuj posty w Creator Studio i koniecznie opracuj budżet marketingowy i plan jego wykorzystania. Trochę tego jest, ale konkursy mają to do siebie, że mocno angażują nie tylko odbiorców, ale i admina fanpage’a.

Jeżeli chcesz jeszcze bardziej zwiększyć pulę konkursowiczów, to zastanów się nad wypromowaniem konkursu w Google Ads. Pamiętaj jednak, że koszt dotarcia najprawdopodobniej okaże się znacznie droższy niż w przypadku skorzystania z kampanii na Facebooku czy Instagramie. Innym pomysłem może być współpraca z inną firmą lub influencerem. Dzięki temu możemy wykorzystać ich social media, blogi, bazę kontaktów itp., do wypromowania akcji.

Przebieg konkursu i ogłoszenie zwycięzców

Błędnym założeniem jest, że jak już zaczniemy konkurs, to powinniśmy sobie odpuścić i czekać, aż wszystko się zakończy w dniu ogłoszenia wyników. Teraz to dopiero zacznie się magia! Teraz to najbardziej odpowiedni moment, żeby wejść w interakcję z Twoimi fanami! Odpisuj i lajkuj wszystkie komentarze, bierz intensywnie udział w rozmowach, udostępniaj post konkursowy dalej. Oprócz tego bądź czujny czy nie są zgłaszane zdjęcia pobrane już z innych konkursów. Kiedy będzie zbliżać się koniec konkursu, to pamiętaj o regularnym przypominaniu tego fanom. Zaplanuj posty kilka dni i kilka godzin przed zakończeniem. Przypominaj o tym coraz częściej, im bliżej będzie zakończenia czasu na wzięcie udziału.

A kiedy przyjdzie ten wyczekiwany przez wielu dzień, czyli ogłoszenie zwycięzców, również bądź czujny! Pogratuluj wszystkim za udział, zaplanuj publikację i bądź gotowy na odpisywanie na komentarze. Część osób będzie na pewno smutna, że nie wygrała i warto ich pocieszyć i np. obiecać, że w niedługim czasie będzie kolejny konkurs.

Podsumowanie akcji

Żaden projekt nie powinien się zakończyć bez podsumowania. Na tym etapie warto zadać sobie pytania typu:

    • “Czy coś mnie zaskoczyło?”
    • “Czy pojawiły się błędy? Jeżeli tak, to jak mogłem ich uniknąć?”
    • “Czy warto powtórzyć akcję i jeżeli tak to kiedy?”
    • „Czy muszę coś zmienić w następnym konkursie?”

Zastanów się również, jak możesz wykorzystać nową bazę kontaktów. Pamiętaj o bardziej intensywnej pracy z osobami, które dopiero co dołączyły do Twojego fanpage’a. Może warto dodać kilka postów o Twojej firmie lub produktach?

Do dzieła!

Na pewno nie udało mi się zebrać wszystkiego w tym poście i jeszcze wiele pozostało do wymyślenia. Jeżeli jednak zaczynasz przygodę z konkursami, to polecam chwycić się wyżej wymienionych form i skupić się na ustaleniu konkretnej grupy docelowej, stworzeniu odpowiedniego regulaminu i nie zapomnieć o mierzeniu wyników. Nie warto wchodzić od razu na głęboką wodę i robić konkurs z rozmachem, polegającym na wymyśleniu scenariusza do filmu z Bondem czy ugotowaniu przepisu z 30 składników. Postaw na prostą i sprawdzoną formę, a dopiero później zacznij eksperymentować, żeby móc się wyróżnić na tle innych konkursów.

Daj znać w komentarzach czy masz podobne przemyślenia co do konkursów na Facebooku.

Zostaw komentarz